Je doel bereiken in 6 stappen

 

Er zijn talloze boeken en artikelen geschreven over hoe je het beste je doel kunt bereiken. Vele wegen die naar Rome leiden. Wat voor de een goed werkt, is voor de ander absoluut niet van toepassing. Wat ik zelf altijd het belangrijkste vind, is om te bepalen wat mijn doel eigenlijk is. Wat vind ik belangrijk en wat wil ik graag in de komende tijd bereiken of veranderen? Dat is namelijk iets wat ook nog wel eens aan verandering onderhevig kan zijn.

Mede daarom werk ik veel met lijstjes. Werken is misschien niet het goede woord, maar ik schrijf gewoon veel op.

Als ik iets bedenk en ik heb mijn niet agenda bij me, dan zet ik het in mijn telefoon. Dan kan ik het later op mijn lijstje zetten. Dat werkt voor mij het beste. Als ik iets heb opgeschreven, dan is het uit mijn hoofd en dat brengt rust.

Voor wat betreft een aantal zaken zet ik een doel neer, bijvoorbeeld voor een half jaar. Die grotere doelen werk ik per maand uit naar kleinere en die weer per week. Je kunt dit in een speciaal daarvoor gemaakt boekje doen, of zoals ik, meestal in mijn agenda.

Wat volgens mij het meest essentieel is om je doel te bereiken, is dat je er volledig achter staat. Je moet het echt willen. Eigenlijk moet je er een beetje opgewonden van worden.

Zo wil ik bijvoorbeeld voor het einde van het jaar 80 kilo kunnen deadliften. Dat gaat niet zomaar en daarvoor heb ik wel een plan nodig. Ik zal beter op mijn voeding moeten letten en algemeen fitter worden. Daarvoor zal ik een aantal keer in de week naar de sportschool moeten gaan en moeten zorgen dat ik genoeg slaap. Op de sportschool zal ik ook een bepaalde combinatie van oefeningen moeten doen en uit moeten stippelen hoeveel ik iedere week aan gewicht erbij moet doen om aan die 80 kilo te komen.

Dit zijn de punten die mij helpen mijn doelen te bereiken:

Opschrijven. Het is belangrijk dat je helder en nauwkeurig opschrijft, wat je wilt bereiken en wanneer. Zet een einddatum neer. Dan noteer je welke tussenstappen ervoor nodig zijn om dit doel te bereiken. Bedenk dat je doel ook realistisch moet zijn. Het is goed om groot te dromen, maar die dromen moeten natuurlijk wel bereikbaar zijn

Visualiseren. Ik probeer me voor te stellen hoe het is, als ik mijn doel heb bereikt. Dat werkt motiverend. (Het lijkt me geweldig om zo’n gewicht van de grond te kunnen tillen en dat een stuk of 10 keer)

Plan. Het is zoals ik al zei, belangrijk om je doel in kleine stukjes te hakken die overzichtelijk en behapbaar zijn. Houd rekening met andere zaken in je agenda, zoals bijvoorbeeld vakantie. Maak ook een realistische planning die niet te strak is, zodat je weer stress ervaart, want dat kan niet de bedoeling zijn.

Vertrouw op jezelf en geloof in je doel. Het doel dat ik me stel probeer ik wel zo realistisch mogelijk te houden. Niet dat ik niet buiten mijn comfort zone ga, juist wel, maar ik ben ook wie ik ben. Als ik een doel gesteld heb, dan geloof ik daar ook in voor de volle honderd procent. (Ik weet dat als ik me inzet, die 75 kilo haalbaar zijn)

 Inzet. Als ik zeker ben van mijn doel, dan committeer ik me er ook aan en focus ik me er helemaal op. Niets is zo frustrerend en ondermijnend voor jezelf als halverwege afhaken, omdat je je niet helemaal ingezet hebt.

Geniet van het resultaat. Het is heel makkelijk om als je je doel bereikt hebt meteen naar het volgende toe te gaan. Dat deed ik vroeger dan ook, maar tegenwoordig probeer ik ook te genieten van dat wat ik bereikt heb, hoe klein of groot het ook is. (Wouw, ik kan me nu al voorstellen hoe blij ik zal zijn als ik dat gehaald heb!)

Als je je hieraan houdt, heb je de beste kans je doel te bereiken. Niet dat het altijd makkelijk is. Soms gaat het niet zoals je voorzien had en zal je je doel moeten bijstellen.

Maar als je uiteindelijk succes hebt geboekt, geeft dat zoveel voldoening en zelfvertrouwen, dat je een nieuw doel niet uit de weg zult gaan. Ik ga op naar de 80 kilo!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *