Geef jezelf een ontspannende voetmassage

 

Je voeten hebben dagelijks veel te verduren. En helaas vergeten we ze vaak een beetje. Alleen daarom al is het fijn ze af en toe eens te verwennen met een ontspannende voetmassage die je zelf geeft. Daarbij is het nog eens heerlijk ontspannend en vermindert het de stress. Als je deze verwennerij  ’s avonds doet, zal het je ook nog eens helpen beter te slapen. Het liefste doe ik dit met al mijn aandacht erbij en in een rustige ruimte. Je kunt jezelf zo vaak je maar wilt een massage geven.

  • Wat je eerst doet, is je voeten wassen. Doe dit bij voorkeur met koud water en droog ze af met een ruwe handdoek.
  • Doe je sieraden af, zodat je geen armbanden of andere sieraden hebt die in de weg kunnen zitten.
  • Wat je nodig hebt, is 2 handdoeken, massage olie (bijvoorbeeld amandelolie) en een makkelijke, comfortabele stoel.
  • Ga lekker ontspannen zitten en leg je ene voet over je andere knie.
  • Zorg dat er een handdoek op je been ligt en op de grond, zodat niet alles onder de olie komt.
  • Wrijf je voeten in met wat massageolie, die je eerst tussen je handen hebt warm gewreven.
  • Neem een voet in je hand, met je ander hand houd je je enkel vast en draai met je voet wat rondjes.
  • Daarna wrijf je met je platte hand over de onderkant van je voetzool tot deze lekker warm geworden is.
  • Dan neem je je voet in je hand en knijp je zachtjes in al je tenen. Daarbij kun je ook een beetje aan je tenen trekken, draaien en ze buigen. Masseer ook de huid tussen je tenen.
  • Leg je duimen naast elkaar, houd met je andere vingers je voet vast en masseer daarmee heel de onderkant van je voet. Masseer in opwaartse bewegingen in cirkels
  • Voor een wat stevigere massage kun je ook de knokkels van je handen gebruiken.
  • Masseer de bovenkant van je voet door vanuit je tenen richting je scheenbeen stevig te wrijven. Herhaal dit een aantal keren.
  • Houd dan je voet in je ene hand vast en trek die een beetje naar voren. Masseer je enkel en hiel en je achillespees.

Dit alles kun je een aantal keren herhalen en daarna doe je hetzelfde met je andere voet. Je voeten geef je allebei dezelfde aandacht en tijd.

Het fijne van een voetmassage bij jezelf doen, is dat je er niemand anders voor nodig hebt. Natuurlijk is het lekker als iemand anders je de voetmassage geeft, maar nu je weet hoe het moet, is er niets wat je tegenhoudt om je voeten eens heerlijk te verwennen. Een tip als je je handen ook graag goed wilt verzorgen, kijk dan eens naar mijn artikel over zachte handen. 

English: 

Your feet have to endure a lot every day. And unfortunately, we often forget them a bit. That is why it is nice to pamper them once in a while with a foot massage. It is also wonderfully relaxing and it reduces the stress. If you do this pampering in the evening, it will also help you sleep better. I prefer to do this with all my attention and in a quiet space. You can give yourself a massage as often as you want.

What you do first is wash your feet. Do this preferably with cold water and dry them with a rough towel.
Take off your jewellery so that you do not have bracelets or other jewellery that can get in the way.
What you need is 2 towels, massage oil (for example almond oil) and an easy, comfortable chair.
Sit relaxed and put one foot over your other knee.
Make sure there is a towel on your leg and on the floor so that not everything comes under the oil.
Rub your feet with some massage oil, which you have first rubbed warm between your hands.
Take a foot in your hand, with your other hand hold your ankle and turn around with your foot.
Then rub the bottom of your foot sole with your flat hand until it has become nicely warm.
Then you take your foot in your hand and gently squeeze your toes. You can also pull your toes a little, turn and bend them. Also, massage the skin between your toes.
Put your thumbs side by side, hold your foot with your other fingers and massage the bottom of your foot. Massage in upward movements in circles
For a more firm massage, you can also use the knuckles of your hands.
Massage the top of your foot by rubbing your tibia firmly from your toes. Repeat this a number of times.
Then hold your foot in one hand and pull it forward slightly. Massage your ankle and heel and your Achilles tendon.
You can repeat all this and then do the same with your other foot. Give your feet both the same attention and time.

The good thing about doing a foot massage with yourself is that you do not need anyone else for it. Of course, it is nice if someone else gives you the foot massage, but now that you know how to do it, there is nothing that stops you to pamper your feet. Moreover, if you want to take good care of your hands, just take a look at my article about soft hands.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.